Bez kategorii

RODO, czyli koniec z kredytami przez telefon?

RODO jest rozporządzeniem, które ma na celu ochronę danych osobowych we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej. W praktyce rozporządzenie sprawi, że klienci banków coraz rzadziej będą nękani telefonami z ofertami najatrakcyjniejszych kredytów gotówkowych i pożyczek.

Zmiany w kontakcie z klientami

RODO ujednolica przepisy dotyczące ochrony danych osobowych na terenie całej Unii Europejskiej. Przepisy wchodzą w życie 25 maja 2018 roku, jednak kraje członkowskie i wszystkie instytucje działające na ich terenie miały czas na przygotowanie się do zmian od kwietnia 2016 roku.

Rozporządzenie znacząco wpłynie na kontakt banków z klientami, gdyż instytucje finansowe zostały zobowiązane do zmiany standardów usług oraz do zaktualizowania zgód marketingowych dotyczących przetwarzania danych osobowych. Czy oznacza to, że banki zostały zmuszone do zaprzestania dzwonienia do klientów z ofertą kredytów gotówkowych i innych produktów?

Zgoda klienta wymagana

Po wprowadzeniu RODO banki nadal będą mogły oferować klientom kredyty gotówkowe w ramach marketingu telefonicznego, jednak będą obowiązywały pewne ograniczenia w tym zakresie. Przede wszystkim klient będzie informowany o ofertach kredytowych wyłącznie za pośrednictwem kanałów, na których używanie wyraził zgodę. Jeżeli klient wskaże, że oferty kredytów gotówkowych mogą być wysyłane wyłącznie drogą mailową, bank nie będzie mieć prawa nękać go niechcianymi telefonami.

Zgody marketingowe z korzyściami dla kredytobiorców

Banki nie mogą wymagać wyrażania zgód marketingowych przez klientów, jednak mają prawo ich do tego zachęcać. Część banków proponuje klientom możliwość korzystania z dodatkowych bonusów w przypadku zaciągnięcia kredytu gotówkowego, otwierania lokaty itp. Dodatkowo wyrażanie zgód marketingowych pozwala być na bieżąco z ofertą instytucji finansowych, co może być przydatne dla wielu klientów. Co ważne, jeżeli oferta banku będzie nieinteresująca lub zbyt nachalna, klient w każdej chwili może cofnąć wyrażone zgody marketingowe.